●
ABDALLAR VE MİLLÎLİK KONUSUNDA HASSASİYETLERİ |
Abdal sözü, tasavvufta, ulu zatlardan birisinin ölmesinden sonra, tanrı tarafından onun yerine geçirilen bir bölük insana verilen isim anlamında kullanılmıştır. XIII. ve XIV. yüzyıllarda 'derviş', XV. yüzyılda ise 'divane, meczup' sözleri Abdal kelimesiyle bir tutulmuştur…...
|
●
ÂŞIK KARAOĞLAN’IN ŞİİRLERİNDE BABALAR |
Daha ziyade yaşadığı coğrafyada ün kazanan Karaoğlan’ın alatımı duru ve
sadedir. Şiirlerinde Anadolu Türkçesini nakış nakış işlemiştir. Dili o kadar
sadedir ki, şiirlerini okuyanlar onu günümüz şairlerinden birisi sayar. İnancını,
duygusunu, arzusunu, düşüncesini başarıyla dile getirmiştir....
|
●
ÂŞIK RUHSATİ’NİN HZ. MUHAMMED (S.A.V.)’İ KONU ALAN ŞİİRLERİ |
Ruhsatî bedeli bir âşıktır. Birgün Kertme köyü mezrasında uyuya kalmış
ve bu sırada pirlerin verdiği badeyi içmiştir. Mahlasını ise, Şeyh İbrahim Efendi vermiştir. Bazı şiirlerinde her ne kadar İcadî ve Cehdî mahlaslarını kullandığını söylüyorsa da bu mahlasla söylediği şiirine rastlanmamıştır. İrticali olan fakat saz çalmayan bir âşıktır....
|
●
Hace-yi Cihan |
Vahidî'nin kaleme aldığı ve 19 kütüphanede yazma nüshası bulunan eserin tanıtımına yer verilmiştir. ...
|
●
KOLUAÇIK HACIM SULTAN MENKIBESİ |
Hakkında yazılmış velâyetnemeler olan Koluaçık Hacım Sultan’ı anlatan
bir eser de tarafımızdan tespit edilmiş bulunmaktadır. Yazımızda, ileride bu
konuda çalışacak olanlara yardımcı olmak gayesiyle bir başka metni olan
aşağıdaki metni kaydetmeyi amaçladık....
|
●
KÜPELİ BABA VE KARDEŞLERİ |
Kimdir bu Küpeli? Özelliği nedir? Nereden gelmiş, ne zaman yaşamış? Hayatı hakkında bilinen şeyler, ne derecededir? Bu soruları bazı kişilere yönelttiğimizde, tatminkâr bilgiler alamamamıza rağmen, önemli ipuçları ele geçirdik. Küpeli Baba’yı bildikleri kadarıyla...
|
●
SEYYİD GARİP MUSA VE ONU KONU EDİNEN ŞİİRLER |
XIII. yüzyılın sonları, XIV. yüzyılın başlarında yaşadığı kuvvetle muhtemeldir. Bizi bu düşünceye götüren İspanyol Elçisi Klaviyo’nun
hatıralarında yer alan bir bilgidir. Garip Musa’nın ailesi Musa Şeyhoğlu...
|
●
SİVAS AŞIKLARININ RAMAZAN KONULU DEYİŞLERİ |
Türkler bir yandan ilmi çalışmalarını sürdürürken, bir yandan da edebi eserlerde dini bilgilere yer vermeye başlamışlar. Türk halk şairleride kendi alanlarında boş durmamış, yüzyıllar boyunca dini konularda sayısız şiirler söylemişlerdir. ...
|
●
SİVAS’TA ÇEŞİTLİ İNANIŞLAR |
1. Ayağının altı öpülen, çocuk küt olur.
2. Çocuğun tez konuşması için, el yıkanılan su çocuğa içirilir.
3. Yeni doğan çocuğun kirli höllük toprağı kırk gün saklanır;...
|
●
SİVAS’TA YATIRLAR |
Türbede yatan zatın özelliğini kerametleri, yaşayışı, yaşadığı devir,
tarikati belirtmekle beraber halkın ziyaret amacı da onun diğer ulu kişilerden
farklı yönünü ortaya koyar. Biz de Sivas’taki yatırları bu çerçevede
gruplandırmaya çalışacağız...
|
●
SİVAS’TA YATMAKTA OLAN HORASAN MERKEZLİ ANADOLU ERENLERİ |
1071 Malazgirt zaferinden sonra akın akın, literatürde Diyar-ı Rum olarak
adlandırılan Anadolu’ya gelen Horasan erenleri, Sivas yöresinde de faaliyet
göstermişler; halkın üzerinde Ahmet Yesevî düşüncesini hâkim kılmaya
çalışmışlardır. Anadolu’nun Onların gayretleri...
|
●
YUNUS EMRE’NİN AKSARAY ORTAKÖY’DEKİ MEZARI ÜZERİNE DÜŞÜNCELER |
Yunus Emre hakkında yapılmış olan çalışmalara baktığımızda, bu ulu zata
ait Anadolu’nun muhtelif yörelerinde çok sayıda makam veya mezar zikredilir. Bunlardan Eskişehir-Sivrihisar, Aksaray-Ortaköy, Karaman, Bursa, Kula ile Salihli arası, Erzurum Duzcu köyü, Keçiborlu, Sandıklı,...
|
Sayfalar:
1
|